

Підприємство зареєструвало гній, який утворюється внаслідок життєдіяльності свиней, як органічне рідке добриво, розробило та зареєструвало ТУ у 2018 році. Відповідно до Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною», гній належить до побічних продуктів тваринного походження ІІ категорії.
Нерозділений гній:
Чи допускається наразі вносити гній виключно відповідно до п. 6 ст. 15 Закону України «Про ППТП» та не керуватися вищезазначеними документами?
Як правильно обліковувати гній у бухгалтерському обліку: у момент його утворення чи після витримування протягом 6–8 місяців?
Чи потрібно отримувати експлуатаційний дозвіл або дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів на витримування гною чи на внесення в ґрунт витриманого гною?
Розділений гній:
Чи потрібно отримувати експлуатаційний дозвіл або дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів на процес розділення гною на рідку та тверду фракції?
Чи потрібно отримувати експлуатаційний дозвіл або дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів на внесення рідкої фракції в ґрунт?
Чи потрібно отримувати експлуатаційний дозвіл на тимчасове зберігання твердої фракції, яка передається іншому підприємству на компостування?
Відповідає на запитання:

Чала Валентина Леонідівна, начальник відділу охорони праці і екології промислового підприємства
Для вирішення Вашого питання треба чітко розмежувати вимоги Закону України «Про управління відходами» та Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною».
Законом України «Про управління відходами» чітко визначено сферу, на яку він не поширюється, а саме, зокрема, на побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною, обіг яких регулюється Законом України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною», крім тих, до яких застосовуються операції зі спалювання, захоронення або які використовуються для виробництва біогазу та компосту.
Гній свиней у даному випадку розцінюється як органічне рідке добриво, на яке розроблено та яке має чинні ТУ. Операції зі спалювання, захоронення, використання для виробництва біогазу та компосту не здійснюються. Отже, вимоги законодавства щодо отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів на Ваше органічне рідке добриво не поширюються.
Щодо експлуатаційного дозволу
Відповідно до статті 20 Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною» експлуатаційний дозвіл видається компетентним органом на потужність (об’єкт), що призначена для:
Тобто, очевидно, що відповідно до пунктів 6 та 9 вищепереліченого переліку Вам необхідно отримати експлуатаційний дозвіл на Ваш об’єкт.
Щодо бухгалтерського обліку гною
Щодо бухгалтерського обліку гною рекомендую звернутися з цим питанням до профільних ресурсів. Якщо коротко, то гній обліковується за фактом його фактичного утворення, тобто у змішаному стані.
Отже, експлуатаційний дозвіл на виробництво органічних добрив та покращувачів ґрунту, а також на зберігання побічних продуктів тваринного походження Вам потрібно отримувати.
Саме у Вашій ситуації, коли на гній отримано ТУ, він не захоронюється, не компостується та не спалюється, отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, як і виконання інших вимог Закону України «Про управління відходами», не вимагається.
Разом з тим, окремо наголошую на тому, що тверда фракція (зрозуміло, що її не можна розглядати як «органічне рідке добриво»), яка передається іншому підприємству на компостування, може бути розцінена як «відхід», і у Вашого контрагента повинен бути дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів.
Щоб отримувати всі публікації
від сайту «ecolog-ua.com»
у Facebook — натисніть «Подобається»